DK grafisch ontwerp | Logo psychologie

De vorm

Er komt best wel wat bij kijken bij een huisstijl ontwerp. Je begint met een mooi logo en daaromheen bouw je de huisstijl op. Wat wil je uitstralen? De vorm van een logo kan een bepaalde betekenis overbrengen. Een vierkant of rechthoekig logo wordt bijvoorbeeld vaak geassocieerd met stabiliteit en evenwicht, terwijl een cirkel of ovaal logo kan worden geassocieerd met continuïteit en verbinding.

“Laat met jouw huisstijl een onuitwisbare indruk achter op potentiële klanten”

De huisstijl is een spiegel van je bedrijf. Bij de juiste huisstijl zorg je dat je professioneel overkomt.

Wellicht heb je de term ‘responsive’ wel eens gehoord als het gaat om websites. Waarbij de opmaak en structuur van de website zich aanpast aan de breedte van het scherm en zo een perfecte weergave garandeert voor pc, tablet en mobiel. Deze techniek zien we ook terug in logo-ontwerpen. Logo’s die zo ontworpen zijn dat die op basis van het medium en weergavegrootte goed herkenbaar zijn.

Indien het logo groot wordt weergegeven, is er uiteraard ruimte voor veel meer details. Echter als het logo klein wordt weergegeven, zoals bijvoorbeeld bij een social media avatar of app icoon, is het wellicht handig het logo te stileren en vereenvoudigen zodat het optimaal en scherp weergegeven kan worden. Tijdens het logo ontwerp houd ik altijd rekening met deze belangrijke trendy factoren.

Een gemiddeld logo ontwerp proces duurt bij mij vaak tussen 12 en 18 uur. Denk hierbij aan brainstormsessies, concurrentie onderzoek, ik maak meerdere logo voorstellen en probeer deze mooi te presenteren voor de juiste look and feel. Het bepalen van kleurgebruik en of het logo geschikt is voor online gebruik en drukvormen, zodat je het logo op elk platform en medium succesvol kunt gebruiken.

Kleurgebruik

Kleuren kunnen emoties oproepen en een bepaalde sfeer creëren. Hieronder wat voorbeelden wat een kleur van je logo kan overbrengen.

Blauw:
Een blauw logo staat voor stabiliteit, duidelijkheid en vertrouwen. Blauw is er in vele variaties en voor elk merk is er een passend blauw.

Groen:
Groene logo’s worden vaak geassocieerd met duurzaamheid, natuur en gezondheid. De kleur groen is een hele goede keuze als je een bedrijf hebt in natuurlijke producten.

Geel:
Als je aan de kleur geel denkt, denk je waarschijnlijk aan de zon en vrolijkheid. In een logo kan knalgeel ‘goedkoop’ overkomen en soms wil je dat juist uitdragen met je merk. Top dus!

“Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en merkassociaties”

Oranje:
De kleur oranje is een enthousiaste. Oranje logo’s maken mensen blij. Creativiteit en jeugd hebben te maken met de kleur oranje. Als je een optimistisch logo wilt maken, is oranje de juiste keuze!

Roze:
Roze wordt meestal geassocieerd met vrouwelijkheid, maar dat is niet het volledige plaatje. Roze is een zeer sterke kleur, die vol energie zit.

Rood:
Een rood logo is een van de krachtigste logo’s. De kleur rood wordt sterk geassocieerd met energie, kracht en opwinding. 

Paars:
Wil je luxe of mysterie uitstralen? Paars is jouw kleur. De kleur paars is verbonden met wijsheid, intelligentie en royalty.

Zwart/Wit
Classic. Zwart-witte logo’s zijn tijdloos en zelfverzekerd. Ik maak de logo’s altijd eerst in een zwart-wit variant, komt deze sterk over? Dan voeg ik eventueel kleur toe. Soms niet, dan is zwart of wit jouw kleur.

Goud:
Wil je luxe en chique? Niets creëert meer gevoel van exclusiviteit en succes dan een mooie gouden afwerking op je logo.

 

Typografie

Het lettertype dat wordt gebruikt in een logo kan ook een bepaalde betekenis overbrengen. Een strak lettertype wordt bijvoorbeeld vaak geassocieerd met moderniteit en minimalisme, terwijl een klassiek lettertype (zoals ‘Times’) kan worden geassocieerd met traditie en respect.

Vaak pas ik een lettertype aan en creëer iets unieks voor jouw logo

 

Er zijn duizenden lettertypen om uit te kiezen, elk met een eigen stijl en persoonlijkheid. Het is belangrijk om een lettertype te kiezen dat past bij jouw merk identiteit en dat gemakkelijk leesbaar is in verschillende formaten. Soms is één lettertype niet voldoende om de boodschap van het merk over te brengen. Door verschillende lettertypen te combineren, kan een logo een unieke en onderscheidende uitstraling krijgen. Maar niet meer dan drie!

Heb ik je genoeg geïnformeerd en ben je er klaar voor? Of wil je meer weten over merk indentiteit voor jouw onderneming of organisatie?

Neem contact gerust met me op.

Contact met DK grafisch ontwerp

Ik sta open voor nieuwe avonturen!

Laat in het bericht weten wat ik voor je kan doen. Dat kan in het kort, dat kan met een leuk verhaal, ik ben dol op lezen! (wel léuke verhalen hè)
Of heb je een random vraag?

Let me know!

Maak contact